Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Taikamajakat-blogi.

Lisätty 24.07.2020

Hyvä syy vierailla Suomen pienimmässä kaupungissa, Sälgrundin majakka.

Tiedätkö, missä Suomen kaupungissa on vähiten asukkaita, vain reilut 1200 henkeä?

Tietysti Pohjanmaalla Kaskisissa. Piskuisen rannikkokaupungin edustalla Selkämerellä sijaitsee Sälgrundin saari, jota on vuodesta 1875 alkaen somistanut Sälgrundin majakka. Kuljetuksen Kaskisten Kalasatamasta saareen voi tilata Kaskinen Sea Charterilta. Avoimien ovien päivänä kuten elokuun puolivälissä (kansainvälisenä majakkaviikonloppuna!) on tarjolla non-stop venekuljetuksia. Venematka hurahtaa nopeasti, noin 10-15 min aallokosta riippuen.  Suunnilleen sama aika menee, kun tarpoo laiturilta majakalle polkua pitkin metsäisen saaren läpi. Hyvät kengät jalkaan!  

Sälgrundin punavalkoinen majakka on 25 metriä korkea, solakka ja kaunis hyvin perinteisen oloinen majakka. Merenpinnasta laskettuna sen yhä toiminnassa oleva valo loistaa noin 30 metrin korkeudessa. Majakan pihapiirissä on vanhoja asuinrakennuksia ja luotsiasema, joissa voi yöpyä ja ihailla öistä majakkaa.
Majakkatornin sisäpuolella voi koetella kuntoaan kierreportaita kapuamalla, mutta harmillisesti huipulle asti ei pääse. Ikkunoista kuitenkin näkee hieman hulppeita maisemia. Parhaiten merellisestä idyllistä pääsee nauttimaan saaren rantakalliolla. Siellä ilma tuoksuu  tuoreelta ja kuvaukselliset näkymät aukeavat avomerelle.  

Majakka on Axel Hampus Dahlströmin kynästä. Hän oli Suomen johtavia arkkitehtejä 1860- ja 1870-luvulla ja suunnitteli muun muassa Helsingin Vanhan ylioppilastalon ja ravintola Kappelin Esplanadille sekä useita majakoita kuten esimerkiksi Sälskär Ahvenanmaalla, Marjaniemi Hailuodossa ja Säppi Luvialla Porin lähellä. Kaikki nuo Dahlströmin majakat ovat hyvin puhdasoppisia sirolinjaisia usein valkoisia majakkarakennuksia. Kun katsoo Suomen majakoiden koko kirjoa, jossa on hyvinkin monenlaisia lajinsa edustajia, niin Dahlströmin majakat erottuvat selvästi tyylillisesti omana ryhmänään.

Venematkalla satamasta saareen voi bonuksena bongata vielä 1930-luvulla rakennetun loiston, Stora Remmargrundin.